Versterk de samenwerking

'Laten we onze samenwerking vieren'

Op een middag in mei word ik gebeld door Marieke. Zij is huisarts en vertelt dat zij binnenkort met twee collega’s een praktijk overneemt. Eén collega, Wilma, is al langer aan de praktijk verbonden en zij en Bart zijn nu nog waarnemend huisarts, maar komen binnenkort in een nieuwe rol. Bart en Marieke kennen elkaar van hun studie en zijn goed bevriend. Ze zijn op zoek naar iemand die hun gesprek over kwaliteiten, waarden en verwachtingen kan begeleiden.

Overname van huisartsenpraktijk: nieuwe rollen, nieuwe taken

Omdat ze alle drie superdruk zijn duurt het even voordat wij een geschikte datum vinden. Intussen stuur ik hen een lijst met 6 vragen, zodat zij zich op ons gesprek kunnen voorbereiden. De vragen zijn:

    1. Waar zie je jezelf en je praktijk over 3 jaar?
    2. Waar hecht jij aan in je werk (minimaal 3 begrippen)?
    3. Wat is jouw valkuil in het werk?
    4. Welke verwachtingen heb je van de samenwerking?
    5. Wat is volgens jou jullie core-business en wat heb jij nodig om je daar volledig op te kunnen richten?
    6. Welke kernbegrippen definiëren jou als werkgever?

Op een zonnige middag loop ik binnen in de kleine dorpspraktijk ergens in het midden van het land. Ik hoor twee opgewekte stemmen met elkaar in gesprek. Het zijn Wilma en Marieke. Niet veel later komt Bart ook binnen. De sfeer is vrolijk. Vanmiddag is de praktijk gesloten voor patiënten en we gaan in de wachtkamer zitten.

Van een groep naar een team

Ze vertellen dat ze het fijn vinden om nu eens tijd te hebben gemaakt voor elkaar. Dat doen ze eigenlijk veel te weinig. Ze zien en spreken elkaar vaak genoeg op de praktijk, maar dan gaat het vaak toch over organisatorische dingen (de nieuwe praktijkruimte!) of patiënten. Ze zijn nieuwsgierig naar hoe ik hun gesprek ga begeleiden.Ik vertel dat het mijn bedoeling is om de soon-to-be-praktijkeigenaren meer inzicht te laten krijgen in zichzelf, in hun relatie tot de anderen en zo van een groep een team te worden.

Natuurlijk beginnen we met hun antwoorden op mijn vragen. Ik observeer hoe oprecht geïnteresseerd ze zijn in elkaar, elkaar laten uitpraten, en ook zich verbazen over antwoorden van een ander. Ik hoef de huisartsen niet aan te sporen om het gesprek te voeren over wat hen werkelijk bezighoudt als mens, als huisarts, als werkgever. Mijn vragen zijn slechts een kapstok voor hun gesprek. Mijn taak is het om de tijd te bewaken, af en toe een nieuw onderwerp aan te snijden en zo hier en daar door te vragen. Het proces te begeleiden.

Beter rekening houden met elkaar in de samenwerking

In de ontspannen sfeer creëren zij ruimte om hun behoeften te benoemen, maar ook hun zorgen. Wilma bijvoorbeeld is ouder dan Marieke en Bart, die elkaar al heel lang en heel goed kennen. Studievrienden die in de zelfde levensfase zitten. Soms maakt ze zich zorgen dat ze er niet helemaal bij hoort. De reactie van Marieke en Bart is: nou ja, dat is helemaal niet nodig om je daar zorgen over te maken! Ik vraag Wilma te beschrijven wat ze Marieke en Bart dan ziet doen, als dat gevoel bij haar opkomt. En ik vraag Wilma op welk manier zij zelf en Marieke en Bart dat gevoel kunnen wegnemen. Ze heeft concrete antwoorden en Marieke en Bart realiseren zich dat hun spontane geruststellende reactie wel goed bedoeld was, maar onvoldoende helpend. Ze zeggen dat ze rekening willen houden met deze gevoeligheid in hun samenwerking. Op deze manier leren zij om later in hun overleggen zelf behoeften en zorgen ‘af te pellen’ zodat het mogelijk wordt om echt rekening met elkaar te houden.

Elkaar beter kennen geeft meer vertrouwen in de samenwerking

Aan het einde van ons gesprek geven ze alle drie aan dat ze vandaag iets hebben bereikt: ze kennen elkaar nu nog beter. Dat geeft ze nog meer vertrouwen in hun nieuwe samenwerking. Mijn doorvragen, zette hen aan het denken over hun eigen antwoorden. Dat gaf nog meer inzicht. De manier waarop ik dat deed hebben zij als heel plezierig ervaren en beschrijven ze als professioneel betrokken. Ze spreken nu al uit dat ze volgend jaar weer zo’n sessie met mij willen om de samenwerking in de nieuwe praktijk te evalueren.

Ook ontdekken hoe je een nieuwe samenwerking goed begint? Lees meer over het versterken van jullie samenwerking.

Deel dit blog en inspireer anderen

Gerelateerde blogs

Astrid Kraag - blogbeeld sfeer - trainer mediatior teamcoach vuurtoren
Van conflict naar herstel

Mediation: succesvol in gesprek, vanuit kwetsbaarheid en verantwoordelijkheid

Manager Joost klinkt een beetje geïrriteerd als ik hem voor het eerst aan de telefoon krijg. De irritatie zit in het feit dat HR vindt dat hij in mediation moet met een medewerker, die hij nauwelijks kent. Hij heeft het... Lees meer
Astrid Kraag - teamcoach mediator en trainer - blog - hoe ga je om met veranderingen in de samenwerking?
Moed om te veranderen

Hoe ga je om met verandering in de samenwerking?

Onze samenwerking bestond al 14 jaar: de verwijzer vroeg of ik tijd had voor een mediation, als de mediators in loondienst vol zaten. Maar sinds een paar maanden zat mij iets dwars. Steeds als er contact was tussen de verwijzer... Lees meer