Astrid Kraag - teamcoach mediator en trainer - blog - hoe ga je om met veranderingen in de samenwerking?
Moed om te veranderen

Hoe ga je om met verandering in de samenwerking?

Onze samenwerking bestond al 14 jaar: de verwijzer vroeg of ik tijd had voor een mediation, als de mediators in loondienst vol zaten. Maar sinds een paar maanden zat mij iets dwars. Steeds als er contact was tussen de verwijzer en mij dan werden mijn eigen negatieve gedachten weer wakker. Het zat me dwars dat ik niet meer werd gezien. En als ik het toeliet dan werd die gedachte al heel snel: ik doe er blijkbaar niet meer toe, of ze willen van mij af. Het ergerde mij ontzettend omdat ik vond dat ik in al die jaren goed werk verrichtte voor een schappelijk tarief.

Drie weken geleden zag ik in een appje van de verwijzer weer een bevestiging van mijn gedachte dat ik er niet meer toe doe voor de verwijzer en ik nam mij voor om een keuze te maken: afscheid nemen van deze verwijzer of niet? Ik begon mijzelf moed in te praten: hoe vaak had ik mij in mijn carrière al niet beter gevoeld door bewust afscheid te nemen en daarmee ruimte te maken voor iets anders? Ik ben inmiddels echter ook oud genoeg om iets anders te hebben geleerd: eerst een nachtje over slapen. Want bij al het negatieve dat zomaar op je pad kan komen geldt: morgen kijk je er hoe dan ook anders naar.

Welke verwachtingen heb je van de samenwerking?

De volgende ochtend keek ik zonder moeite op een andere manier naar de feiten. Ik voelde dat het goed zou zijn om mijn twijfels over de samenwerking te bespreken met de verwijzer en appte een van de directeuren of zij binnenkort tijd had om onze samenwerking te evalueren. Zij reageerde vlot en wij maakten een belafspraak.

Ik had tijd om het telefoongesprek voor te bereiden. De vraag die ik mijzelf stelde was: wat wil ik bereiken? Het antwoord daarop was dat ik weer terug wilde naar hoe het vroeger was. Toen we ongeveer 14 jaar geleden begonnen met de samenwerking was ik als beginnende mediator superblij geweest dat de toenmalige directeur met mij wilde samenwerken. Ik voelde me gevleid en deed enorm mijn best om de mediations zo goed mogelijk te doen. Hoewel ik daarna verkaste naar andere werkgevers, bleef ik graag voor de verwijzer werken. Er was een vanzelfsprekende waardering over en weer en ik voelde de ruimte om de mediations op mijn eigen manier te doen. Omdat ik na een tijdje ook veel zaken rechtstreeks kreeg, werd het gaandeweg belangrijk om afspraken te maken over de betalingen als zaken van de verwijzer kwamen of afkomstig waren uit mijn eigen netwerk.

Als je wilt dat de ander jou serieus neemt, moet hij dat wel weten.

De directeur kwam wat meer op afstand te staan door organisatorische veranderingen, maar met zijn opvolger kon ik het ook prima vinden. In hem vond ik degene met wie ik zo nodig inhoudelijk kon sparren over dingen waar ik tegenaan liep. Toen hij op enig moment door een andere rol verder verwijderd raakte van de freelancers, werd de casemanager in mijn regio mijn vaste aanspreekpunt. Onze manier van werken paste op een prettige manier bij elkaar. Ze was snel en lekker duidelijk. Ik hoefde niet te raden wat zij vond of dacht en andersom was dat net zo. Als ik vond dat er weinig zaken mijn kant op kwamen, dan belde ik haar gewoon even om te vragen naar de stand van zaken. Ze was open over de stand van zaken en op enig moment kwamen de verwijzingen dan weer. Als zij een zaak had, die lastig te verdelen was, deed ik niet moeilijk en nam die omwille van onze relatie. Als ik haar belde om te vertellen dat een zaak uit mijn eigen netwerk kwam, dan was dat voor haar een feit. Dus vroeger bestond de samenwerking vooral uit wederzijdse waardering, openheid, duidelijkheid, ruimte en vertrouwen. En dat was ik gaan missen.

Het belang van goed luisteren, ook als dat lastig is

Ons telefoongesprek begon ermee dat we allebei uitspraken blij te zijn om eens even met elkaar te spreken. Daar was het blijkbaar tijd voor. We vroegen elkaar waar we mee bezig waren en luisterden actief. Dat maakte de sfeer prettig en het richtte ons op wat goed was in de samenwerking. Het was een korte bevestiging van de relatie.

Daarna bespraken we de aanleiding voor ons contact aan de hand van een aantal concrete voorbeelden. Ik voelde mij inmiddels vrij om te vertellen welk gevoel ik daaraan had overgehouden. De reactie was dat de directeur mij bedankte voor de kans om het hier samen over te hebben. Met haar kant van het verhaal maakte ze mij duidelijk dat mijn negatieve gevoel niet terecht was. Wij bespraken hoe er letterlijk meer afstand was gekomen tussen de verwijzer en mij als freelancer, maar dat daar geen negatieve bedoeling bij hoorde. Door vertrek van mensen, door mensen die andere rollen hadden gekregen, waren de omstandigheden gewoon veranderd. Daarna bespraken we samen wat de casemanagers van de verwijzer in het vervolg anders konden doen en ook wat ik zelf kon doen om te voorkomen dat een gevoel van onvrede kon groeien. Ik voelde mij serieus genomen en werd daardoor geactiveerd om ook na te denken over mijn eigen handelen in de toekomst. Wij bedankten elkaar nog eens voor de openheid en hingen tevreden op. De relatie waar ik aan hechtte was weer verstevigd.

4 praktische tips voor het verstevigen van je samenwerking

Uit dit waargebeurde verhaal kun je eenvoudig een aantal tips halen om je samenwerking te herstellen of te verstevigen.

  1. Als je merkt dat je je stoort aan het gedrag van de ander in de samenwerking en je begint het zat te worden, slaap er dan eerst eens een nachtje over zodat je er met een andere mindset naar kunt kijken.
  2. Vervolgens stel je jezelf de volgende vragen:
    • Hoe is de samenwerking ontstaan?
    • Wat is er veranderd?
    • Wanneer is het veranderd?
    • Wat ben jij daardoor over jezelf gaan denken?
    • Wat wil je bereiken?
  1. Plan samen met de ander een moment waarop je allebei tijd hebt om aandacht te besteden aan de kwestie.
  2. Zorg in het gesprek eerst voor de relatie en begin dan over het onderwerp dat je aan de orde wilt stellen. Het helpt daarbij om concrete voorbeelden te noemen.

Wil je weten wat deze, of andere, tips voor jouw samenwerking kunnen betekenen? Lees meer over het versterken van jullie samenwerking. Speelt er al een conflict in jullie samenwerking? Lees dan meer over het herstellen van jullie samenwerking.

Deel dit blog en inspireer anderen

Gerelateerde blogs

Astrid Kraag - blogbeeld sfeer - trainer mediatior teamcoach vuurtoren
Van conflict naar herstel

Mediation: succesvol in gesprek, vanuit kwetsbaarheid en verantwoordelijkheid

Manager Joost klinkt een beetje geïrriteerd als ik hem voor het eerst aan de telefoon krijg. De irritatie zit in het feit dat HR vindt dat hij in mediation moet met een medewerker, die hij nauwelijks kent. Hij heeft het... Lees meer
Astrid Kraag_EssencioBrands_Portret LR-4605
Versterk de samenwerking

'Laten we onze samenwerking vieren'

Op een middag in mei word ik gebeld door Marieke. Zij is huisarts en vertelt dat zij binnenkort met twee collega’s een praktijk overneemt. Eén collega, Wilma, is al langer aan de praktijk verbonden en zij en Bart zijn nu... Lees meer